fallback

Колко притеснително е мълчанието на Apple за продажбите на iPhone?

Компанията иска инвеститорите да се фокусират върху друга част от бизнеса ѝ

09:02 | 03.11.18 г. 4

Решението на Apple да спре да обявява колко бройки iPhone е продала се оказа сериозен удар за инвеститорите.

С обявяването на резултатите си за четвъртото тримесечие, компанията разкри, че ще спре да дава подобна информация за iPhone, iPad и Mac през фискалната 2019 г. - стъпка към превръщането ѝ в организация, фокусирана предимно в услугите.

Въпреки че някои приветстваха този ход, като начин за подчертаване потенциала на един нов бизнес модел, голяма част от анализаторите се оплакаха, че това е опит да се скрие проблемът с насищането на пазара на смартфони, пише в свой анализ Bloomberg.

Книжата на компанията понижиха стойността си с повече от 6 на сто по време на следборсовата търговия в четвъртък, след представянето на отчета, излагайки пазарната ѝ капитализация от 1 трлн. долара на риск.

"Големите компании често замлъкват, когато данните им се влошат“, коментира Нийл Моустън, изпълнителен директор на Strategy Analytics. Motorola, някога значителен играч в индустрията, ограничи публичните си данни за мобилните продажби, когато нещата тръгнаха зле преди няколко години, посочва още той.

Apple беше приветствана за това, че е една от малкото големи технологични компании, които разкриват колко бройки от своите основни продукти продават в рамките на тримесечие. Когато iPhone беше горещ нов продукт през 2015 г., за компанията беше лесно да казва на инвеститорите, че е продала с 46% повече устройства.

Сега пазарът на смартфони е наситен и растежът е трудно постижим. Глобалните продажби са спаднали с 8 на сто през третото тримесечие, в сравнение с година по-рано, насочвайки индустрията „ефективно към рецесия“, пише Strategy Analytics след разочароващите резултати на Apple.

През фискалното четвърто тримесечие по данни на Apple продажбите на iPhone са били почти същите като тези година по-рано. От следващото тримесечие Apple вече няма да дава данни за продадените бройки телефони, както и подобни статистики за iPad и Mac. Последните две продуктови линии бележат спад на продажбите.

Отчитането на 90-дневните продажби вече не отразява точната картина на представянето на Apple, заяви главният финансов директор Лука Маестри.

Някои анализатори не бяха впечатлени от случилото се.

„Никой не го очакваше. Какво крият?“, коментира Нийл Кемплинг, ръководител проучвания на технологии, медии и телекоми в Mirabaud Securities.

Други виждат в промяната силен сигнал, че Apple става все по-насочена към услугите.

"Apple се опитва да насочи разговора към услугите и приходите от тях“, коментира Шанън Крос от Cross Research.

По думите на Лука Маестри компанията ще предоставя повече данни за подразделението си за услуги. Тази част от бизнеса на Apple расте добре, благодарение на iCloud и абонаментите за Apple Music, както и на свалянията на приложения и видео покупките в iTunes. Компанията все още работи по абонаментите за дигитални вестници и оригинално видео съдържание, които се очаква да са готови през следващата година.

Маестри твърди, че компанията не се е отказала от растежа на звеното, но ще се фокусира върху увеличаването на приходите и максимизиране брутните маржове на печалбата. Маестри и Кук също така планират да дават повече информация по този въпрос при обявяването на резултатите за бъдещите тримесечия.

По думите на Кемплинг това звучи сякаш Apple ще дава коментари, когато има добри новини, но не и когато нещата са зле.

И все пак този ход не е прецедент в историята. Apple е правила подобно нещо и преди, както и други компании, с различен резултат.

- Преди Apple Watch да започне да се продава през 2015 г., Apple заяви, че няма да разкрива какви са продажбите му. Този продукт бавно се превръща в хит.

- От 2013 г. Apple спря да разкрива приходите от Mac – както от лаптопите, така и от настолните компютри. По-късно тези продукти станаха доста по-маловажни за нея.

- Компанията спря да обявява данните за iPod в края на 2014 г. В крайна сметка устройството просто изчезна.

Intel е може би най-добрият пример за компания, която е спряла да дава на инвеститорите големи подробности за това колко зле се представя. В рамките на повече от десетилетие тя похарчи милиарди за мобилни чипове, които не успяха да се реализират добре на пазара. През 2015 г. компанията вля звеното в своя бизнес с компютърни процесори и спря да споделя резултатите му.

Cisco Systems обявяваше данни за продажбите на своите суичове и рутери – нейните най-добри продуктови линии. През октомври 2017 г. обаче тези подразделения влязоха в една обща категория, наречена Инфраструктурни платформи, като част от промяната на фокуса на компанията към софтуера и мрежовите услуги. Първоначално анализаторите бяха подозрителни, но Cisco беше категорична, че новата ѝ стратегия ще отнеме отнеме, а общият растеж на приходите се възстанови. Книжата на компанията са записали 19% ръст на цената си тази година.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:30 | 11.09.22 г.
fallback